Wanneer heb ik osteopathie nodig

Eén principe van de osteopathie is dat het menselijk lichaam een biologische eenheid is dat bestaat uit verschillende systemen die elkaar in evenwicht houden. Als het lichaam gezond is dan heeft het lichaam een natuurlijk vermogen om storingen te verhelpen (zelfgenezend mechanisme).

Indien het evenwicht verstoord is geraakt door bijvoorbeeld een ongeluk, operatie, infectie, negatieve stress of slechte voedingsgewoontes, dan kan het lichaam hulp nodig hebben om het evenwicht te herstellen. Een osteopaat kan het lichaam daarbij helpen door de verminderde mobiliteit en de daarmee samenhangende functie te herstellen.

Voorbeelden wanneer osteopathie in te zetten

• Klachten die betrekking hebben op het steun en bewegingsapparaat: Rugklachten, nekklachten (rug- en bekkeninstabiliteit, scoliose, hernia, whiplash).
  • Klachten van de perifere gewrichten (schouder-arm-hand/heup-knie-voet) (chronische) sportblessures RSI (muisarm), tennisarm.
  • Klachten die betrekking hebben op het verteringssysteem: Maag-darmklachten; M. Crohn, collitis Ulcerosa, reflux van maagzuur Slechte darmwerking; obstipatie, diarree, spastisch colon Pijn en/of functiestoornissen na buikoperatie Voedselintolerantie c.q. allergieën
  • Klachten die betrekking hebben op het cardio-respiratoire systeem (hart & longen): Astma Toestand na hart-long operatie cq. trauma (pijn, kortademigheid, beklemmingen) Hyperventilatie, hartkloppingen
  • Klachten bij kinderen/baby’s: Overmatig huilen, darmkrampjes, obstipatie, onrustige- gespannen- of slappe baby’s Voorkeurshouding hoofd, schedelvervormingen, afvlakking schedel, Slikstoornissen, spraakstoornissen, Scoliose wervelkolom, heup- knie- en voetklachten
  • Hoofdpijn, buikpijn, groeipijn Oor- en/of bijholteontstekingen Kiss syndroom, (motorische/psychische) ontwikkelingsstoornissen ADHD, ADD, concentratiestoornissen, leerproblemen (dyslexie/dyscalculie), slaapproblemen, bedplassen Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn Duizeligheid, evenwichtsstoornissen Tinnitus (oorsuizen), chronische middenoor- voorhoofdsholte- of kaakbeenholteontsteking
  • Fybromyalgie
  • Dystrofie
  • Chronische vermoeidheid

Voor bovengenoemde indicaties geldt dat het symptomen zijn, waarvoor verschillende oorzaken zijn aan te voeren. Getracht wordt de oorzaak van de klachten te vinden en te behandelen.

Osteopathie Peter Overvoorde